In aeroport puteti, adesea, sa observati oamenii ca isi trosnesc nervosi degetele sau isi rod, uneori, unghiile si alte persoane car se plimba relaxati prin magazinele de dutty free. Va puteti da seama intr-o clipa cine sufera de “aerofobie”. Un studiu arata ca 20% din populatia lumii are frica de zbor.

Frica irationala de zbor poate fi depasita fara a recurge la un psiholog. Raspunsurile pilotilor cu experienta la cele mai frecvente intrebari privind proiectarea avioanelor si siguranta zborului pot ajuta.

De ce purtati centurile de siguranta si de ce opriti telefoanele ?

Unul dintre primele anunturi pe care le auziti intr-un avion este cerinta de a dezactiva telefoanele sau de a le comuta pe modul avion. Acest lucru se face pentru un motiv. Exista posibilitate ca interferenta cauzata de telefonul pornit sa afecteze functionarea instrumentelor din aeronava. Posibilitatea este foarte mica dar riscul trebuie eliminat. De exemplu, unii experti, considera ca tragedia aviatica din anul 2000 in care un avion elvetian s-a prabusit a fost cauzata de lipsa de experienta a pilotului si de unele interferente radio cauzate de aceste telefoane. De asemenea este mai bine ca telefonul sa fie inchis pe toata perioada zborului. La altitudinea de croaziera oricum nu aveti semnal la telefon si de ce sa consumati energia telefonul degeaba ?

Cerinta capitanului de a fixa centura de siguranta in timpul decolarii si aterizarii trebuie, deasemenea , respectata cu strictete. Toate acestea pentru siguranta dumneavoastra. Cand urca sau coboara avionul este scuturat si lucrul acesta este vizibil iar daca nu purtati centurile aveti toate sansele de a va rani. Este posibil sa vi se ceara sa purtati centura de siguranta si in timpul zborului mai ales atunci cand va apropiati de zonele cu turbulente. Cu toate acestea nu trebuie sa va temeti de turbulente. Pilotii stiu sa faca fata acestor situatii.

Cat de periculoasa este intrarea in zona de turbulente ?

In filme, puteti vedea adesea scene cu avioane intrand in zone cu turbulente iar acestea sunt distruse si incep sa cada. In viata reala , acest lucru se intampla extrem de rar; turbulentele creeaza probleme si disconfort in special pentru pasageri; pilotii si avionul au foarte putin de suferit. Iata ce spune pilotul american Patrick SMith despre zborul in timpul turbulentelor:

“Aceasta conditie a aerului din punctul de vedere al pilotului nu este periculoasa si conducerea aeronavei in astfel de conditii se poate realiza fara mari dificultati. Turbulentele nu pot influenta planul de zbor si nu duc la genul de tragedii prezentate in filme. Unii pasageri sufera de teama de turbulente, este dovedit stintific. Multi cred ca avionul se poate prabusi dar in realitate, in timpul turbulentelor, deplasarea aeronavei de la curs nu depaseste 5 – 7 metri.”

Ce se intampla daca fulgerul loveste un avion sau o pasare intra la motor ?

Ultima tragedie care a avut loc din cauza faptului ca un fulger a lovit un avion a avut loc in anul 1963. De atunci au trecut mai mult de 50 de ani si, desigur, avioanele si sistemel lor au suferit sute de modificatii. Astfel, in prezent, datorita radarelor si a multitudinilor de date , pilotii, pur si simplu, evita sa traverseze un front de furtuna. Dar daca asta se intampla, iar avionul este totusi lovit de fulger pasagerii nu sunt in pericol. Prin urmare nu este necesar sa va temeti ca veti fi electrocutat.

Daca, in timpul decolarii sau aterizarii, o pasare loveste unul din geamurile aeronavei, in cel mai rau caz, acesta se va crapa putin dar in nici un caz nu se va sparge, nu se va crea o gaura imensa in fuselaj iar oamenii nu vor fi trasi afara. De asemenea, daca o pasare intra in turbina aceasta nu se va opri decat daca daunele sunt extrem de mari, iar aeronava va trebui sa aterizeze de urgenta. DIn fericire avioanele pot zbura si cu unul sau doua motoare oprite. Aeroporturile moderne au sisteme de indepartat pasarile.

Ce se intampla daca unul din motoarele unei aeronave se defecteaza ?

“Astazi toate aeronavele sunt certificate pentru a zbura cu motoare care functioneaza defectuos” spune pilotul experimentat Patrick Smith. Orice aeronava trebuie sa poata sa se ridice si sa aterizeze chiar daca are o defectiune a motorului. Aceasta este o garantie ca nu se va prabusi imediat ci va putea sa aterizeze in timp si intr-un loc sigur. Trebuie sa stiti ca toate avioanele de pasageri, si nu numai, sunt verificate si testate de un exhipaj bine instruit. Acesta are ca rol principal verificare tuturor sistemelor de siguranta, inclusiv motoarele, iar in cazul descoperiri unei defectiuni sau a unei erori acesta poate retine aparatul la sol.

De ce nu exista parasute in avioane ?

Multe persoane aerofobe ar fi mai calme daca ar exista parasute la bordul aeronavelor pentru ca in cazul unui accident, acestea ar putea fi folosite. Dar pastrarea la bord a unui numar atat de mare de parasute ar fi ineficient si neprofitabil si in plus de asta cati dintre voi ati mai sarit cu parasuta ?

Saritul cu parasuta nu este atat de simplu. SI chiar daca ati stii sa sariti puteti fi trasi in motorul avionul. Insotitorii de bord ar fi tentati sa sara primii cu parasutele lasandu-i pe oameni sa se descurce singuri. Rolul lor in astfel de situatii find cu totul altul.