Oamenii din întreaga lume folosesc ulei de măsline în special pentru salate, iar românii nu fac excepție. Dar prăjim adesea alimente folosind ulei de floarea soarelui, foarte de mulți oameni nici nu s-au gândit vreodată ca uleiul de măsline poate fi folosit pentru a prăji carne sau legume.

Se pare că uleiul de măsline este excelent pentru a prăji alimentele într-o tigaie sau pentru a coace diverse feluri de mâncare în cuptor. Spre deosebire de uleiul de floarea-soarelui cu care toți suntem obișnuiți, uleiul de măsline are un punct de fum mai ridicat. Aceasta înseamnă că poate fi încălzit la o temperatură mai ridicată (160-240 ° C, în funcție de soiul din care este produs) fără riscul de a dăuna sănătății. Odată cu încălzirea uleiurilor vegetale, care includ grăsimi polinesaturate, se eliberează compuși toxici cel mai cunoscut dintre ei fiind aldehyda. Iar în uleiul de măsline care conține grăsimi monosaturate, la temperaturi ridicate, compușii toxici sunt mult mai puțin în comparație cu alte tipuri de uleiuri vegetale, de exemplu cu bine-cunoscutul ulei de floarea-soarelui.

Cel mai bun ulei de măsline pentru prăjirea alimentelor este considerat uleiul de măsline obținut din prima extracție, se mai numește și ulei extra virgin. Conform rezultatelor studiului , o mare cantitate de antioxidanți a fost descoperită în uleiul extra virgin, iar aceasta a influențat eliberarea compușilor nocivi în procesul de încălzire. Uleiul proaspăt obținut din măsline poate fi încălzit în siguranță la 180 ° C, iar uleiul rafinat poate fi încălzit la 180 ° C. Uleiul rafinat are un preț relativ scăzut, astfel încât să îl puteți folosi la prăjit în fiecare zi, iar uleiul mai scump este cel nerafinat, acesta este folosit în special la salate.